Hamburgerbröd.

DSCF2414

Jag har utgått från Jon Widegrens recept i hans bok Flippin Burger. Här kommer originalreceptet samt mina kommentarer om mina egna justeringar. Provbaka och låt höra vad du tycker.

Ingredienser till 22 hamburgerbröd à 70 gram

850 gram vetemjöl special
25 gram strösocker
15 gram salt
40 gram jäst
5 dl standardmjölk (gärna ekologisk)
50 gram honung (gärna svensk)
75 gram rapsolja (svensk av god kvalitet)

Pensling
1 ägg
1 nypa salt
1 skvätt vatten

KajsaKalas recept till 33 hamburgerbröd à 50 gram

800 g Manitoba Cream
25 g socker
50 g honung
50 g jäst
75 g rapsolja eller solrosolja
5 dl mjölk
15 g salt
1 ägg

Pensling
2 ägg + lite vatten + lite salt

Jag har använt 50 g jäst av den enkla anledningen att vi vanliga dödliga bara kan köpa små paket jäst i vanliga matbutiker.

Lös upp jästen i ljummen mjölk, tillsätt alla övriga ingredienser förutom saltet. Arbeta degen i maskin ca 12 minuter på låg hastighet. Du ser på degen om den ser alltför lös eller fast ut. Jag bakar hellre med en lösare deg eftersom mjöl sväller. När de första 12 minuterna gått tillsätter du saltet och kör degen ca 3 minuter till.

Täck bunken med plast. Jag sätter en plastpåse runt den. Låt den vila ca en timme. Ibland glömmer jag det momentet och det går bra ändå, då låter jag bara bröden jäsa lite längre på plåt.

Baka ut bröden. Jag väger ett par bröd i början för att se vilken storlek jag vill ha; 50 g passar oss i familjen bra. Välj själv.

Låt bröden jäsa på plåt någon timme. Sätt ugnen på ca 250 C.

Du kan själv välja om du vill pensla bröden eller inte. Likaså om du vill ha någon typ av frön på dem. Jag tycker om att blanda alla möjliga frön, speciellt solroskärnor är gott att toppa med när jag gör kycklingburgare. Välj själv.

Sänk värmen till ca 200-225 C. Grädda mitt i ugnen ca 8-10 minuter. Det beror helt på vilken typ av ugn du har och hur välgräddade du vill ha dem.

Låt svalna på galler. Fixa till din burgare och njut av ett riktigt gott hamburgerbröd!

PS: Vill du ha tips på alternativ till den vanliga burgaren går det bra att lämna en kommentar. DS

Leave a Reply

