Kål

Färgglada dagar i köket; jag experimenterar med kål.

Kål. Har ni tänkt på vilket stort utbud det finns av just kål? För att tala om hur mycket kålen kan användas till. Jag är väldigt förtjust i rödkålen man äter runt jul, men den färdiga innehåller tyvärr en del socker. Dagens experiment blev riktigt lyckat, jag tillsatte finhackade dadlar till kålen, vilket gav en del sötma. Äppelcidervinäger för syrlighet.

Savojkål är vackert. Tanken är att det ska bli liknande kåldolmar, men fyllda med endera lax, lamm eller kyckling. I dag åkte den ned, strimlad, i risotton.

Grönkål. Jag ger den ett nytt försök. Igår blancherade jag den, sedan fräste jag på den i panna tillsammans med sesamfrö. Klart godkänt.

Nu till säsongens vackraste sallad! Råriven morot tillsammans med apelsin. (Skala hela apelsinen med en vass kniv, jag använde fiskkniven, för att sedan filea ut klyftorna. Då slipper du de vita hinnorna). Riv massor av färsk ingefära, bara fantasin och smaklökarna säger till när det är nog. Rostade solroskärnor. I dag toppade jag det hela med ärtskott, som är så underbart fräscht och gott. Olivolja.

Berätta gärna hur ni tillagar kål. Har ni någon favoritsallad för den här säsongen?

Den som så önskar kan servera valfri rätt ovan med en skiva grillad eller stekt entrecote. Ryggbiff går också bra.

Köttet hittar ni hos Stora Ekeby Kött  i Saluhallen Slakteriet i Västerås

Leave a comment